MOTTO
- Aja dumeh.
- Eling lan Waspada.
- Dadia kaya uwit ing pinggir dalan, nadyan dibalang watu ananging malah aweh uwoh.
- Dijiwit dadi kulit, dicetot dadi otot.
- Bekti dumateng Allah, tiyang sepuh, guru, lan sederek.
TULISAN
PUNIKA KAGEM
- Sedaya tiyang ingkang mbetahaken piwulang Budi Pekerti.
- Utaminipun sedaya tiyang enem (pemuda/i Indonesia) kagem kemajuan moral lan Budi Pekerti.
ATUR
SAPALA
Ingkang
sepisan kula ngaturaken puji syukur dumateng Allah SWT kagem sedaya
nikmat lan rahmatipun saengga kula saged ngrampungakentulisan
punika, lan sedaya tiyang ingkang sampun mbiyantu ngawujudaken
tulisan punika.
Wonten makalah punika kula nyariosaken babagan Tirta Purwitasari,
ingkang wonten penggalih kula wonten mriku wonten pitedah-pitedah
babagan urip lan budi pekerti.
Wonten
ing jaman sapunika, mboten
ekonomi kemawon ingkang ngalami krisis, ananging moral lan budi
pekerti ugi krisis. Korupsi wonten pundi-pundi, kriminal,
lan sapanunggalanipun.
Awit
saking punika kula milih cariyos Tirta Purwitasari. Wonten mriku
dipuncariyosaken pripun sejatosipun manungsa
lan nepsunipun, ugi babagan sipat kesetriya ingkang kedah dipun
gadhahi kula panjenengan sedaya.
Mugi-mugi tulisan punika saged kagem renungan kula panjenengan
sedaya. Bener punika saking Allah, ananging menawi lepat punika
saking kula, kula nyuwun pangapunten.
Matur nuwun.
Penulis,
DAFTAR
ISI
Judul
|
|
Pengesahan
|
|
Motto
|
|
Tulisan Punika Kagem
|
|
Atur Sapala
|
|
Daftar Isi
|
|
Bab
I Pambuka
|
|
Bab
II Isi
Analisa
Analisa
|
|
Bab
III Panutup
Pepuntaning
Rembak
Daftar Kapustakan
|
|
BAB
I
PAMBUKA
- LATAR BELAKANG
Dipuntingali saking psikologis tiyang enem ugi tiyang sepuh remen
kaliyan cariyos utawi dongeng. prakawis punika saget dipunbuktekaken
nalika seminar, pengajian lan wonten kelas, sedaya tiyang langkung
midangetaken.benten menawi njlentrehaken babagan ngelmu alam, mesthi
kathah tiyang ingkang ngendika piyambak-piyambak lan dados rame.
Wonten ing tembang kinanti dipuncariosaken
Kang
aran berbuden luhur
Dudu
pangkat dudu ngelmi
Uga
dudu kepinteran
Lan
dudu para winasis
Apa
maneh kesucigihan
Nanging
mung sucining ati
Lan wonten sesanti ingkang uninipun
Manungsa
punika kadosta wayang, manut dumatheng dhalang ingkang nglampahaken.
Sae,
ala, mulia, lan angkara dados rasukanipun gesang ingkang kedhah
dipunadhepi.
Ananging
kamulyan lan keluhuran budi sejati bakal ngawonaken angkara, iri, lan
dengki.
Menungsa
ingkang adiluhung punika, santun ing pitutur, solah bawa, lan ikhlas
makarya.
Ananging wonten jaman sakmenika indonesia sampun krisis budhi
pekerti. Amargi punika penulis gadhah kekarepan supados pelajaran
budhi pekerti wonten ing basa jawi saget dipundadosaken piwulangan
ingkang kautaman kagem ndhidhik budi pekerti.
Lewat tulisan punika penulis nyobi njlentrehaken piwulangan budhi
pekerti wonten ing dongeng.
- ANCAS :
- Makalah punika dipundamel kagem njangkepi tugas akhir basa jawi semester 2 kelas XII.
- Saget dadosaken piwulangan budi pekerti kagem kulo lan panjenengan.
BAB
II
ISI
- ANDHE-ANDHE LUMUT
Wonten ing Kraton Jenggala Manik, Prabu Lembu Amiluhur rumaos
sumelang amargi putrinipun Galuh Candra Kirana kaliyan putra
mantunipun Panji Asmara Bangun mbonten dipun mangertosi wonten pundi,
tiyang kalih punika tindak ninggalaken Kraton Jenggala Manik mboten
pamit, pramila ndamel sumelangipun Prabu Lembu Amiluhur.
Prakawis punika minangka wadinipun nagari ingkang mboten paring
keprungu dening negari sanes. Amargi menawi keprungu, Parbu Lembu
Amiluhur rumaos lingsem kawirangan. Lajeng sang prabu pesen dumateng
Patih Kudonowarsa kaliyan prajuritipun Puthut Jenggolono supados
mendhem jero babagan prakawis punika. Ampun ngantos negari sanes
mireng.
Setunggaling dinten wonten ing Jenggala Manik, rawuh tamu saking
negari Jomparan inggih punika Prabu Krana Jatisura utusanipun Prabu
Krana Sura Wibawa. Rawuhipun Prabu Krana Jatisura punika kagem
nglamar putrinipun Prabu Lembu Amiluhur inggih punika Galuh Candra
Kirana. Menawi lamaripun dipuntampik Kraton Jenggala Manik bakal
dipun obrak-abrik.
Mireng aturipun Prabu Krana Jatisura ingkang murang tata punika,
Puthut Jenggolono duka, lan prang tandhing antaranipun Puthut kaliyan
Prabu Krana Jati mboten saged dipunselakaken malih. Mangertos kahanan
punika Prabu Lembu Amiluhur enggal misah lan mutusi perang punika.
Kanthi swanten ingkang manteb lan awibawa Prabu Lembu Amiluhur
ngendika menawi Galuh Candra Kirana punika tindak ninggalaken Kraton
Jenggolo lan mboten dipun mangertosi wonten pundi piyambakipun.
Lajeng Prabu Lembu Amiluhur ngawontenake patembayan sinten kemawon
ingkang seged nemokaken Galuh Candra Kirana, menawi estri
dipundadosaken sederek sinarawedhi menawi kakung dipundadosaken
garwanipun.
Lajeng Prabu Krana Jati enggal-enggal kondur dhateng negarinipun
inggih punika negari Jomparan. Prabu Krana Jati sowan wonten
ngarsanipun Prabu Krana Sura Wibawa, panjenenganipun ngendika babagan
patembayan Prabu Lembu Amiluhur.
Saking bungahipun lejeng Prabu Krana Sura ngutus Prabu Krana Jati
supados nutup margi-margi ingkang nuju Kraton Jenggala, kanthi ancas
ampun ngantos wonten tiyang sanes ingkang mlebet Kraton Jenggala lan
ndherek patembayan kala wau.
Cekakipun cariyos, Kleting Kuning ngenger dumateng Mbok Randa
Dhadhapan wonten mriku gesangipun Kleting Kuning rekaos sanget.
Piyambakipun dipun pulasara dening Kleting Abang, Kleting Wungu,
Kleting Biru, lan Mbok Randa Dhadhapan.
Setunggaling dinten Kleting Kuning dipundhawuhi ngisahi dandang
ingkang cemeng sanget ngantos pulih kados enggal lan ngebaki kranjang
ngagem godhong-godhongan.
Sanajan mokal Kleting Kuning tetep ngayahi punapa ingkang dados
panyuwunanipun embokipun minangka bukti baktinipun. Saking awratipun
Kleting Kuning nangis sesenggukan ngantos ngucap supata. Sinten
kemawon ingkang saged ngebaki kranjangipun lan ngenggalaken
dandangipun menawi estri dipun dadosaken sedulur sinarawedhi, menawi
kakung dipun dadosaken garwanipun.
Supatanipun Kleting Kuning dipunpirengaken Bango Thongthong ingkang
ageng sanget. Bango Thongthong punika saguh ngebaki lan ngenggalaken
dandangipun. Sasampunipun numindakaken gawean kala wau, Bango
Thongthong nagih janjinipun Kleting Kuning. Ananging Kleting Kuning
mboten purun dados garwanipun kewan. Kleting Kuning gadhah akal.
Piyambakipun gadhah panyuwun kagem nguji katresnanipun Bango
Thongthong. Bango Thongthong nyuguhi. Kleting Kuning badhe ngetok
pupu lan swiwinipun. Bango Thongthong taksih gesang. Lajeng dipun
tugel gulunipun. Bango Thongthong lajeng brebah dados Bathara Narada.
Kleting Kuning lajeng dipunparingi pusaka sada lanang lan
dipunparingi ngertos menawi ing Desa Pasirepan wonten Jaka Tiban
asmanipun Raden Andhe-andhe Lumut.
Sasampunipun saking lepen, Kleting Kuning wicanten menawi
piyambakipun badhe ngunggah-unggahi Andhe-andhe Lumut. Ananging Mbok
Randha mboten ngidini. Ewadene Kleting Abang lan sederekipun sampun
bidhal kagem ngunggah-unggahi. Amargi Kleting Kuning meksa, Mbok
Randha lajeng ngidini kanthi sarat Kleting Kuning dipunpacaki awon
lan gandanipun bacin. Ewadene Kleting Abang lan sederekipun dipaesi
ayu lan wangi.
Sampun sautawis mlampah, Kleting Abang sasederekipun diadhang ditya
yuyu kangkang. Yuyu kangkang purun nyabarangaken Kleting Abang
sasederekipun menawi dipunopahi. Kleting Abang saguh ngopahi lan yuyu
kangkang purun nyabrangaken.
Ananging nalika giliranipun Kleting Kuning, yuyu kangkang mboten
purun nyabrangaken, lajeng Kleting Kuning nyabetaken pusaka sada
lanang. Yuyu kangkang nyuwun pangapunten lan Kleting Kuning nyabrang.
Wonten ing Desa Pasirapan, Kleting Abang dipun tampik dening
Andhe-andhe Lumut, amargi sampun nate dipungendhong kaliyan yuyu
kangkang. Benten malih kaliyan Kleting Kuning. Kleting Kuning dipun
tampi dening Andhe-andhe Lumut.
Sasampunipun mandhap Andhe-andhe Lumut lan Kleting Kuning sami-sami
kaget. Amargi satemenipun Raden Andhe-andhe Lumut punika Panji Asmara
Bangun lan Kleting Kuning punika Galuh Candra Kirana.
Pungkasanipun Panji Asamara Bangun lan Galuh Candra Kirana wangsul
dhateng Kraton Jenggala.
ANALISA
Andhe-andhe lumut punika sarat piwulang kagem tiyang enem utaminipun
lan tiyang sepuh ugi lare alit.
Cariyos punika dipunwiwiti nalika Galuh Candra Kirana lan garwanipun
medl saking keraton Jenggala Manik lan mboten dipunsumurupi
panggenanipun. Amargi punika Prabu Lembu Amiluhur dhawuh kaliyan
abdinipun supados mendhem jero prakawis punika. Patih Kudonowarsa lan
prajuritipun Puthut Jenggolono ngleksanaaken sabda kala wau kanthi
sae. Tumindak Patih Kudowarsa lan parjuritipun kala wau pantes
dipuntuladhani menawi kula panjenengan sedaya kedah mikul dhuwur lan
mendhem jero prakawis-prakawis ingkang ndamel lingsemipun keluarga,
masyarakat, utawi organisasi. Ananging mboten lajeng nutup-nutupi
prakawis korupsi, punika sampun beten prakawis.
Satunggaling dinten wonten tamu ingkang murang tata asmanipun Prabu
Krana Jati. Ancasipun Prabu Krana Jati punika kagem mboyong Galuh
Chandra Kirana. Tumindakipun ingkang murang tata punika ndamel
dukanipun Puthut Jenggalana. Prabu Krana Jati punika naming tamu
ananging wantun nantang Prabu Lembu Amiluhur. Sejatosipun tamu punika
kedah sopan lan kurmat dumateng ingkang kagungan dalem.
Cekaking cariyos Kleting Kuning ingkang dipundhawuhi mbok Randha
ngenggalaken dandang lan ngebaki kagem godhong. Amargi sampun mboten
kiat Kleting Kuning ngucap supata sinten kemawon ingkang saged
mbiyantu piyambakipun badhe dipun dadosaken sedulur/garwa. Mboten
dangu wonten bango thonthong ingkang saged mbiyantu Kleting Kuning.
Nalika bango thonthong nagih janji, Kleting Kuning mboten purun dados
garwanipun kewan lan pados akal supados saged uwal saking bango
thonthong. Lajeng bango thonthong njalma dados dewa ingkang maringi
gaman sada kagem Kleting Kuning. Tumindakipun Kleting Kuning punika
mboten sae. Piyambakipun sampun janji lan bango thonthong sampun
nulungi. Ananging amargi bango thonthong punika kewan, Kleting Kuning
pados alesan supados uwal saking supatanipun piyambak lan bango
thonthong.
Mireng wonten Jaka Tiban, Kleting Kuning, Biru, lan Abang pengin
ngunggah-unggahi ananging mbok Randha ngidinaken Kleting Kuning,
menawi Kleting Kuning badhe ngunggah-unggahi piyambakipun kedah dipun
leleti telek. Kleting Kuning saguh wonten ing tengah margi.
Kleting-kleting kala wau dipun cegat yuyu kangkang, yuyu kangkang
purun nyabrangaken kanthi sarat dipunopahi. Kleting Abang sak
sederekipun saguh ananging yuyu kangkang mboten purun nyebrangaken
Kleting Kuning, amargi Kleting Kuning elek. Ngagem sada lanang yuyu
kangkang dipun pecut lan purun nyabrangaken Kleting Kuning tanpa
sarat.
Wonten ing ngarasanipun Jaka Tiban kala wau (Andhe-andhe Lumut),
Kleting Abang sak sederekipun dipun tampik amargi sampun nate dipun
gendong yuyu kangkang. Ananging Kleting Kuning dipun tampi amargi
taksih suci. Punika nyariosaken menawi kasucining dhiri punika
penting saged kagem para wanita. Pramila dados wanita punika kedah
njagi kasucining dhiri kagem garwanipun.
PIWULANG
Maos cerita wonten nginggil kathah piwulang ingkangsaged
dipunpendhet.
- Abdi dalem punika kedah saged mikul dhuwur lan mendhem jero lan setya dhateng rajanipun. Prakawis punika saged dipunpersani wonten ing lakon Patih Kudowarsa lan Puthut Jenggolono. Langkung-langkung Puthut Jenggolono nalika mireng aturipun Prabu Krana Jati ingkang murang tata. Puthut Jenggolono duka lan perang tandhing mebla reja lan negarinipun.
Wonten ing kasunyatan ing jaman sapunika sekedhik pegawe ingkang
setya dhateng pimpinanipun. Tuladhanipun: usum pemilu punika kathah
kader PDI ingkang pindhah partai utawi malah ndamel partai piyambak.
Punika mbuktekaken menawi kasetyan punika angel dipunwujudaken naming
tiyang tartamtu ingkang saged njagi kasetyanipun.
- Sipat Prabu Krana Jati sura ingkang murang tata minangka piyambakipun punika tamu. Sipat punika ndamel dukanipun Puthut Jenggolono. Amargi punika, nalika mertamu kala panjenengan sedaya kedah njagi tata krama, supados mboten ndamel dukanipun tiyang ingkang dipun sowani.
- Prabu Krana Sura wibawa. Ingkang ndhawuhi Prabu Krana Jati supados nutup margi-margi ingkang nuju kraton jenggala kanthi ancas mboten wonten tiyang ingkang mangertos patembayan kala wau. Saengga Prabu Sura mboten wonten sainganipun.
Punika mboten pantes dipuntuladhani amargi warta punika hakipun
tiyang kathah.
- Ampun gampil medalaken supata. Saged-saged supata punika ndamel cilakanipun piyambak. Kados supatanipun Kleting Kuning ingkang badhe ndadosaken sedulur sinarawedi/sisihanipun sinten kenawon ingkang saged ngebaki kranjangipun lan ngenggalaken dandangipun. Lajeng wonten bango thongthong ingkang saged mbiyantu, ananging Kleting Kuning malah mboten purun dados sisihanipun lan pados akal supados saged uwal saking kewan kala wau.
- Dados tiyang estri punika kedah saged njagi kasucining dhiri kagem garwanipun. Wonten nginggil dipun cariyosaken menawi Andhe-andhe Lumut nampik Kleting Abang saderekipun amargi sampun dipun gendhong yuyu kangkang.
- Menawi sampun jodho alangan punapa kemawon saged dipun adhepi.
MERAK
LAN KANCIL
Merak punika remen macak. Awit saking punika merak tansah
nengsemaken. Wulunipun katon edi, ndamel resep ingkang sami mirsani.
Awit saking punika tangga-tepalihipun sami sowan omahipun Merak kagem
sinau ngadi busana lan ngadi salira.“Aku pengin supaya bisa nduweni
sandhangan wulu kaya kowe, Rak,” aturipun Kancil dhateng
Merak.“Sandhangan wulu kang tememplek ing awakku iki paringane
Gusti Kang Akarya Jagad. Aku mung tinanggenah ngrumat lan njaga
supaya tetep katon endah,” wangsulanipun Merak kanthi sareh.
“Anggonku seneng dandan lan ngupakara kaendahan iki mung wujud rasa
syukurku marang Gusti!” wangsulanipun merak tanpa linandhesan raos
umuk.“Supaya wuluku bisa dadi kaya wulumu, piye carane?”
pitakonipun Kancil.
“Tangeh
lamun, Cil! Aku-kowe ki mung saderma nglakoni. Apa kang dadi
peparinganing Pangeran kudu tinampa kanthi ati segara,”
wangsulanipun Merak. “Karo maneh kabeh sing tememplek ana
saranduning badan iki, mesthi piguna marang awake dhewe. Kang ana ing
aku ora durung mesthi ana ing kowe, semono uga kosok baline, Cil.
Wulu soklatmu kuwi mesthi piguna tumrapmu!”
ananging
Kancil sajak kemeren mirsani kaendahan wulunipun Merak.“Piguna
apa?” Sasampunipun megeng napas sawetawis lajeng nggrundel,
“Senajan piguna, nyatane wuluku letheg! Aku luwih bungah yen wuluku
bisa kaya wulumu! Saben kewan ora sebah nyawang!” “Kuwi rak mung
saka panggraitamu dhewe. Nanging ora kok, Cil!” aturipun Merak.
“Sebab saben kewan ginaris dhewe-dhewe! Uga bab wulu! Wulu-wuluku
kaya ngene, wulu-wulumu kaya ngono, wulune Macan, wulune Gajah, lan
sato kewan liyane ora ana sing padha!”
Senajan kathah-kathah Merak anggenipun ngandhani, ananging mboten
saged mbendung pepenginanipun Kancil nggadahi wulu kados wulu Merak.
“Sakarepmu anggonmu kandha, Rak! Mung aku njaluk tulung supaya aku
bisa nduweni wulu kaya kowe!” aturipun Kancil setengah meksa.
Merak gedheg-gedheg gumun kaliyan kekarepanipun Kancil. “Saupama
bisa, terus mengko kowe dadi kewan apa?” pitakonipun Merak.“Kewan
apa wae terserah sing arep ngarani! Mung kira-kira bisa ta, Rak?”
pitakonipun Kancil mboten sabar.“Bisa wae, nanging mung imitasi!
Pasangan!”“Ora masalah!” Kancil bingah. “Ndang dipasang!”
panyuwunipun kesesa.“Ya sabar, Cil! Aku kudu nglumpukake bodholane
wuluku lan wulu-wulune wargaku.” “Terus kapan?” “Udakara rong
mingguan.” “Tak tunggu, Rak”. Wangsulanipun Kancil lajeng
nerasaken lampahipun. Merak naming mirsani kanthi mesem, “Cil,
Kancil. Yen duwe kekarepan kok ngudung, tanpa metung tuna lan
bathine. Kudu tak udaneni kekarepane, ngiras kanggo menehi piwulang
marang dheweke”. Ngantos dinten ingkang sampun dipunjanjekaken,
enjing-enjing Kancil sampun dugi omahipun Merak. “Piye, Rak? Iki
wis rong minggu!” “Beres!” Wangsulanipun Merak sinambi nata
wulu-wulu ingkang sampun dipunkempalaken, “Gilo! Wulu-wulu wis
mlumpuk, malah wis dakdhewek-dhewekake! Wulu awak, wulu swiwi, wulu
buntut, aku uga wis golek tlutuh wit karet barang minangka kanggo
nemplekake ing badanmu!” “Wis gek ndang dipasang nyang awakku!”
Aturipun Kancil sinambi lenggah dhingklik sacelakipun Merak. Merak
lajeng ngoser-oseri sedaya kulitipun Kancil ngagem tlutuh karet.
Bareng kawawas mboten wonten ingkang kantun keri, baka setunggal
Merak nemplekaken wulu-wulu kados kebetahanipun. Wulu gulu
ditemplekaken ing gulu, wulu awak ing awak, wulu sikil ing sikil,
dene wulu buntut ugi dipunpasang ing buntutipun Kancil. Sedinten
natas, sedaya wulu sampun kapasang. ”Rampung, Cil,” criyos Merak
mesem. “Kae ana pengilon, ndang ngiloa!” Kancil lajeng ngilo.
“Iki sing dakkarepake!Aku bakal dadi salah sijining kewan kang
paling endah!” “Bener kandhamu, Cil. Tur ora ana sing madhani!”
Merak mbombong. “Mung aja nganti kaendahan mau malah ngreridhu
lakumu”, merak ngemutaken.“Ngreridhu piye? Wong apike kaya ngene
kok ngreridhu.” “Lho, wulu-wulu kuwi mung templekan. Cetha bakal
ngebot-eboti awakmu!”Kancil lajeng pamitan.
”Wis,
Rak. Aku pamit! Lan nedha nrima awit saka kabecikanmu, aku selak
pengin mamerke kahananing awakku saiki!” “Sing
ati-ati, Cil,” pituturipun Merak kaliyan nguntapaken Kancil medal
saking omahipun, Kancil mlampah lon-lonan. Bocongipun
digidal-gidulaken, ancasipun supados saget mameraken wulunipu ingkang
sae tur edi. Saben ketemu sato, Kancil tansah mesem sinambi aruh-aruh
sombong. Dene
ingkang dipunaruhi ugi gentos mesem, ananging esemipun esem geli.
Geli amargi mangertos kahanan ingkang mboten lumrah. Ananging tumrap
Kancil esem kala wau dipun tampi benten, “Kabeh kewan padha
kesengsem lan kepincut karo aku,” aturipun jroning ati. Ananging
sengsem, edi, lan endah wau mboten dangu. Lajeng tlutuh karet wau
garing, kulitipun Kancil dados kaku nyekengkeng. Saengga sikil, gulu,
lan buntutipun angel diobah-obahake. Kancil naming saged njegreg
ngececer, mboten saged mlampah.“Tulung! Tulung! Tuluuung!”
pambengokipun Kancil sasaged-sagedipun. “Ana apa, Cil?”
pitakonipun Merak mireng pambengokipun Kancil.“Gage tulungana aku,
saranduning badanku angel diobahake!” “Kabeh wulu sing nemplek
ing awakmu kudu dicopot kabeh, kowe gelem?” “Gelem, Rak!”
Kancil nglenggana marang punapa ingkang sampun dipuntumindakaken.
Piyambakipun emut menawi sedaya paringanipun Gusti mono kedah tansah
dipunsyukuri. Apik, edi, lan endah tumraping sesawangan saged
ngganggu utawi mbilaheni.
Alon-alon, Merak mbubuti wulu ingkang kebacut kraket wonten badanipun
Kancil. Senajan ngraosaken perih amargi sebagian kulitipun wonten
ingkang katut thethel, Kancil naming mringis-mringis kaliyan ngempet
sakit, mboten sambat. Ndhadha tumindakipun ingkang salah amargi
naming nuruti karepipun piyambak, tanpa metung tuna lan bathinipun.
ANALISA
- Syukur kaliyan paringanipun Gusti.
- Migunakaken paringanipun kala wau kanthi sae.
- Njagi punapa kemawon ingkang sampun dipun paringaken Gusti.
- Ampun naming nuruti karepipun dhiri tanpa metang tuna lan bathinipun.
Piwulang wonten ing inggil punika leres banget. Kula panjenengan
sedaya kedah matur nuwun kaliyan paringanipun Gusti. Gusti allah
punika Maha Mangertos kaliyan ciptaanipun. Syukur punika pancen
angel, buktinipun kathah tiyang ingkang mboten saged syukur kaliyan
perangan awak ingkang sampun dipunparingkaen Gusti. Rambut kriting
dipunlurusaken, irung pesek dipunsuntik silikon supados mancung,
kulit ireng dipunputihaken ngagem obat, lsp. Tiyang kados kala wau,
mboten metungaken tuna lan bathinipun. Kamangka tunanipun punika
langkung kathah lan langkung mbebayani. Obat kagem pelurusan punika
saged ndamel rambut rusak, silikon punika menawi ngempal wonten ing
awak mbebayani, lsp.
Amargi punika mangga kula panjenengan sedaya syukut kaliyan
paringanipun Gusti Allah. Ayu punika mboten kemawon saking rupa,
ananging ati ingkang ayu punika langkung dipunremeni tiyang kathah.
Kancil lan merak punika nggambaraken tiyang kalih ingkang gadhah
sipat benten sanget. Merak ingkang narima lan saged syukur lan njagi
paringanipun Gusti. Menawi kancil punika tiyang ingkang mboten gadhah
“kepercayaan diri utawi pede”. Mirsani kaendahanipun wulu merak,
kancil kepengin kados merak. Lajeng kancil nyuwun supados
ditpuntempleki wulu kados wulunipun merak. Kancil ngaros menawi wulu
coklatipun mboten migunani lan awon. Kancil dereng saged syukur
dumateng Gusti.
Merak nuruti mawon punapa pepenginanipun kancil. Lajeng awakipun
kancil dipuntempleki wulu merak ngagem tlutuh karet. Sasampunipun
dipuntempleki, kancil ngilo sejak bingah. Ngraos sampun ayu kancil
mameraken wulu anyaripun kala wau kalih sedaya sato ingkang liwat.
Mboten dangu, tlutuh karet kala wau garing, akibatipun kulitipun
kancil dados ngececer. Kancil nyuwun tulung, dening merak wulu kala
wau dipuncopoti. Kancil naming saged nglenggara lan ngempet lara
amargi kulitipun katut sekedhik-sekedhik.
“Milik
katon melok”. Paribasan kala wau pancen trep kalih kahananipun
kancil ingkang kepingin gadhah wulu kados merak tanpa mitung tuna lan
bathinipun. Kancil mboten mikiraken akibat ing wingkingipun. Kancil
naming mikir menawi kancil gadhah wulu kados merak, mesthi sedaya
sato gumun lan muji. Ananging kancil mboten mikir wulu kala wau kedah
dipuncopot amargi tlutuh karet sampun garing lan
BAB
III
PENUTUP
Pepuntaning
Rembak
Saking cariyos kala wau saget dipunpendhet piwulang :
- budi pekerti punika migunani sanget kagem gesang wonten alam donya. Kados wonten ing sekar kinanthi:
Kang
aran berbuden luhur
Dudu
pangkat dudu ngelmi
Uga
dudu kepinteran
Lan
dudu para winasis
Apa
maneh kesucigihan
Nanging
mung sucining ati
Leres menawi sapunika basa jawi dipunlebetaken wonten ing kurikulum,
amargi piwulangan basa jawi punika kathah ajaran budi pekertinipun.
Utamanipun wonten ing wayang.
- kula panjenengan sedaya kedah njagi kasucining athi lan dhiri.
- syukur dumatheng punapa kemawon paringanipun Gusti lan ngrawat lan migunakaken kanthi sae.
DAFTAR
KAPUSTAKAN
Irawan,
dkk. 2005. Kulina
Basa Jawa. Klaten: Intan
Pariwara.
Notopertomo,
Margono. 2004. Pakartitama.
Klaten: Sahabat.
0 comments:
Post a Comment